Společnost White Star Line

Společnost White Star Line založil Thomas Henry Ismay po té, co roku 1867 odkoupil práva na krachující anglické rejdařství Wilson and Chambers. Zachoval původní vlajku s bílou hvězdou na červeném pozadí a podle ní nazval novou společnost. Svůj obchodní talent osvědčil Ismay, když krátce po převzetí podniku uzavřel exkluzivní dohodu s loděnicí "Harland and Wolf". Podle ní se White Star Line zavázala objednávat stavby svých lodí jen u této loděnice, naopak vedení Harland and Wolf přislíbilo, že nebude pracovat pro konkurenční rejdaře. Harland and Wolf měla dále právo stavět lodi dle vlastních plánů a bez ohledu na náklady. Je až neuvěřitelné, že toho loděnice nikdy nezneužila. Ihned po sepsání smlouvy objednal Ismay stavbu čtyř nových lodí, plachetnic s alternativním parním pohonem, a v roce 1871 oznámil pravidelné spojení na lince Liverpool - New York. Titanic byl registrován v Liverpoolu ve svém domovském přístavu.

Když Thomas Henry Ismay v roce 1899 zemřel, byla White Star Line již zavedenou a prosperující firmou. Vedení po smrti zakladatele společnosti převzal jeho nejstarší syn, tehdy sedmatřicetiletý Joseph Bruce Ismay. Již v roce 1901 však byl osloven J.P.Morganem a jeho lákavé nabídce na zařazení White Star Line do kocernu IMM (International Mercantile Marine Comp.)neodolal. Ismay kromě toho, že nadále zůstal ředitelem své firmy, byl v roce 1904 jmenován také prezidentem IMM. V roce 1907 objednala White Star Line u své dvorní loděnice stavbu tří nových liniových lodí, Olympiku, Titaniku a Gigantiku. Aniž to kdo tušil, začal tím úpadek rejdařství, který se již nepodařilo odvrátit.

Po katastrofě Titaniku roku 1912 si sice ještě společnost nějakou dobu udržela své postavení, okolnosti kolem neštěstí spolu s několika nepříliš vydařenými investicemi a celosvětovou hospodářskou krizí dovedly White Star Line na pokraj krachu. V roce 1927 vystoupilo rejdařství z IMM, aby se již v roce 1934 spojilo na doporučení britské vlády se svým největším konkurentem, společností Cunard. V nově vzniklé společnosti však již neměla White Star Line majoritní podíl a v roce 1947 prodala i zbytek svých akcií Cunardu. K 1.lednu 1950 tak společnost formálně zanikla.

Zanechala však za sebou celou řadu lodí, které svého času vládly Atlantiku - Oceanic, Olympic, Majestic, Baltic a mnoho dalších. V současné době již existuje jen jediná loď z kdysi početné a sebevědomé flotily, malá zásobovací loď Nomadic, která v roce 1912 přivezla na Titanic kotvící v Cherbourgu cestující 1. a 2. třídy. Dnes slouží jako plovoucí restaurace na řece Seině nedaleko Eiffelovy věže v Paříži.
walter-thomas-white-star-line-southampton-cherbourg-new-york.jpg
white-star-line.jpg
WSL-Chocolate-Cup-Saucer.jpg
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one